Friday, November 29, 2013

Akibat Silang Kaki


Akibat Silang Kaki..hihi 

Mesti pening bila tgk urat biru halus2 nih 'menyemak' kat kaki. Tak rasa sakit pun tapi malu jgk kalau ada 'kecacatan' mcm ni, betul tak? Mcmana kita nk hilangkannya ?



                              


----------------------------------------
Vena Varikos atau Urat Bersimpul
=======================

Pernah dengar tentang urat bersimpul?
Selalu tak kita nampak terutama kaki wanita ada timbul urat2 kaki kebiru-biruan atau urat timbul kasar2 kadang2 nampak bersimpul2 kat betis tu? 

Cuba check kaki masing2 Kalau-kalau ada? Hihihihii.

------------
Urat Membiru
=======
Vena verikos berlaku apabila vena (salur darah yang membawa balik darah kurang beroksigen dari bahagian badan yang lain ke jantung dan paru-paru) menjadi tebal dan membesar.

Disebabkan itu, ia kelihatan membiru atau ungu serta berpintal dan akan terkeluar sedikit dari bahagian kulit seakan menggelembung.

Vena varikos sering berlaku di bahagian kaki disebabkan tekanan ketika berdiri.Mereka yang mengalami obesiti juga terdedah dengan masalah urat bersimpul akibat kaki terpaksa menampung berat badan yang berlebihan.

--------------
Kesan urat simpul
=======

  • Mereka yang mengalami urat simpul ini akan merasa sakit dan tidak selesa serta sakit di bahagian kaki dan tidak boleh berjalan jauh.
  • Pesakit akan mengalami masalah kekejangan pada waktu malam dan lebih teruk lagi akan mengalami masalah gatal-gatal pada kulit.
  • Pesakit juga akan terasa seperti urat mereka akan pecah jika berdiri terlalu lama.
  • Kajian menunjukkan sebanyak 70% wanita mengandung mengalami masalah ini. Ini kerana, kehamilan meningkatkan aliran darah dalam tubuh, tapi sebaliknya mengurangkan aliran darah ke bahagian pelvis.
  • Perubahan pusingan darah ini untuk membantu perkembangan janin, namun pada satu aspek ia melebarkan vena di kaki. Varicose vein pada wanita mengandung memang akan menjadi lebih teruk pada penghujung kehamilan.
  • Selain mengandung, faktor lain yang menyumbang kepada masalah ini ialah pekerjaan, umur dan berat badan. Lebih gemuk seseorang maka mudahlah verikos vena terhasil.
  • Pada peringkat awal, pesakit mungkin akan mengalami simptom seperti cepat penat, rasa berat dan sengal otot. Di peringkat akhir pula hingga boleh menyebabkan luka atau ulser pada urat tersebut.
----------------
Cara Elak
=========


Memang diakui wanita lebih berisiko untuk mendapat penyakit ini, bagaimanapun ia boleh dielak dengan pemakaian stokin, penjagaan berat badan dan senaman yang berkala.

--------
Simptom
=====
- Merasa berat untuk bergerak di bahagian kaki
- Tidak boleh berdiri atau duduk untuk satu jangka masa panjang
- Kulit berubah warna
- Kulit mengelupas
- Ulser kulit
- Otot lemah
- Kulit gatal atau rengsa 

Jadi jumpalah doktor anda untuk berbincang dengan lebih lanjut tentang cara mengelakkan ia menjadi lebih teruk.

Salah satu cadangan yang disarankan oleh doktor dengan penggunaan stoking pada waktu malam. Bagaimanapun ia bukanlah stokin biasa.

Ia diperbuat daripada mesin berkualiti menggunakan teknologi canggih dari Jerman. 

Stokin yang dinamakan OPPO Compression Stocking ini berfungsi secara perlahan-lahan mengurangkan tekanan pada bahagian buku lali ke paha sekali gus meningkatkan aliran darah secara betul ke bahagian jantung. 

Ia diperbuat dari silikon dan getah khas untuk mengelakkan daripada bergumpal dan melucut ke bawah. Bagaimanapun pemakaiannya bergantung pada cadangan pakar terapi fisioterapi sama ada untuk perlindungan juga pencegahan.

Tapi kan kalau tak nak pakai stoking pun boleh jgk mkn suplemen yg disyorkan. 

 Vivix
 Vita-Lea
 Omega Guard
 Lecithin 

Kelebihan Suplemen:
ღ mengurangkan masalah vena varikos ini
ღ Dapat memperbaiki dan 
ღ Melancarkan peredaran darah yang terkumpul. 
ღ Menurunkan kecenderungan akibat pembekuan darah , bioflavonoid yang terdapat dalam Vitamin C juga boleh menggalakkan pemulihan dan mengurangkan lebam di sekitar kaki.

Untuk pembelian dan penghantaran hubungi
-Izzah Razak-
Whatssap 017 7001749
SID : 881907

Dapatkan harga istimewa dan konsultansi percuma dari saya
pengedar Shaklee yang sah.

No comments:

Post a Comment