Saturday, October 26, 2013

PARKINSON.. PEMBUNUH SENYAP




Terdetik di hati untuk berkongsi perihal penyakit ini,memandangkan saya mempunyai saudara yang menderita Parkinson.

Dia menderita sedari umur yang agak muda dlm lingkungan 40an. Akibat tekanan perasaan, hidupnya dihabiskan dengan berada di "dunianya" sendiri. Ada ketikanya tersenyum sendiri, berjalan perlu dipimpin jika tidak, tubuhnya akan melayang. Kasihan kan?..

Parkinson adalah keadaan di mana daya kawalan otot seseorang merosot teruk sehingga penghidapnya tidak mampu mengurus diri sendiri. Gejala Parkinson berlaku secara senyap dan kebanyakan pesakit tidak menyedari mereka menghadapi masalah ini. Biasanya, pasangan (suami atau isteri) adalah orang pertama menyedari gejala ini.

Penting untuk tidak cepat putus asa atau berasa rendah diri kerana pengidap penyakit Parkinson masih berpeluang menjalani kehidupan sempurna seperti insan normal.

7 Gejala Parkinson:
************
1. Tangan, kaki atau badan menggeletar
2. Masalah pergerakan tidak normal (dyskinesia)
3. Kepala, tangan dan kaki bergoyang seperti menari
4. Penyakit bertambah buruk jika pesakit mengalami tekanan perasaan.
5. Tekanan darah akan lebih tinggi
6. Serangan bermula pada sebelah badan
7. Keadaan menjadi lebih parah jika dalam emosional

Kajian mendapati kira-kira 5% pesakit mula diserang Parkinson sebelum mencecah umur 40an. Dianggarkan jumlah pesakit melonjak dalam tempoh 10 tahun berdasarkan jangka hayat penduduk yang semakin panjang.

Sehingga kini penawar Parkinson belum ditemui. Ubat di pasaran hanya mampu mengawal dan meredakan gejala penyakit.

Saya tak sampai hati tengok saudara sendiri macam tu. Terdetik rasa berdosa yang amat sangat jika sya sendiri tak boleh nak bantu baikpulihkan dia. Apa guna ada Shaklee? Apa guna ada Vivix?

Takkan pula tergamak membiarkannya terus begitu. Sampai bila? So, saya suggest Vivix kepadanya, dengan harapan dia boleh berjalan dgn lajunya hihihihi. Bila dia tgk botol tu, dia suka, senyum dan mula terus minum tanpa miss sehari pun!

Selepas sebulan dia consume Vivix, saya mendapat panggilan telefon dari anak saudaranya, "Pak Long skrg dah lain, tak tau sebab ubat hospital atau sebab dia makan Vivix tu..katanya kaki dia dah tak rasa sakit-sakit, bisa-bisa pun dah hilang, kepala sudah tak pening, jalan pun laju , tidak lagi melayang-layang. Sebelum ni memang berpimpin je. Sekarang, kita nak pimpin tangannya, ditolaknya tangan kita tak bagi pegang dah ..hehehehehe".

Alhamdulillah. Berbunga-bunga hati mendengarnya.

Senyummmm , tak perlu kata apa-apa. Syukur Ya Allah :)

Share is Care | Hidup utk memberi rasa nikmat yg bahagia




"Safety First, Not Sorry First"
Call/ SMS to 017 7001749 (Fiza)

No comments:

Post a Comment